Tarragona, ciutat segrestada per FCC

El contracte del servei de neteja té a Tarragona una llarga història d’episodis esperpèntics. El president del comitè d’empresa, Ángel Martín de Sande, proferint amenaces al ple on s’aprovava la licitació del nou contracte, els àudios on el mateix de Sande deia que Rubén Viñuales era “uno de los nuestros” o les fotos amb l’actual alcalde anant plegats a la llotja del Nàstic, en són els episodis més recents. Però… per què no tenim una bona gestió dels residus a Tarragona? És un clam popular que la ciutat està bruta i no s’entén on va a parar la morterada de diners que paguem pel contracte a Fomento de Construcciones y Contratas (FCC). 

La CUP sempre hem dit que el negoci de la brossa fa pudor. La història de Tarragona és comuna a la de moltes ciutats, on grans empreses aconsegueixen serveis públics i prioritzen el seu benefici per davant de la qualitat del servei i les condicions laborals de les treballadores. Això, sumat a una manca de fiscalització i una connivència per perpetuar les externalitzacions per part de molts partits, fan que la població surti perjudicada davant d’una batalla de David contra Goliat. 

L’adjudicació a l’empresa FCC es remunta al 2 de maig de 2002 per un import de 8.831.906,40 €/any i per una durada de 10 anys, al qual —a més— es va afegir el servei de neteja de platges l’any 2004, fins a assolir 9.159.885,41 € de contracte. El 2006, aquests costos es tornen a incrementar quan s’acorda una modificació de la revisió de preus anual i es passa d’un 0,93% de l’IPC a un 1,93%. Una modificació proposada per l’empresa per l’amenaça de vaga dels treballadors que demanaven un augment salarial. El Ple de l’Ajuntament (amb els vots a favor de PP, PSC i CiU) va considerar que podia augmentar els beneficis d’una empresa privada per tal de desbloquejar-ne la problemàtica laboral. 

Quan Ballesteros ja era alcalde, el 2009, es va aprovar un nou pla de gestió de residus municipal i l’ajuntament va constatar que FCC no complia. En comptes de resoldre el contracte i dur a terme un nou procés d’adjudicació es va optar per modificar-lo amb un acord de ple (PSOE, ERC, PP i CiU) seguint fil per randa les exigències de FCC: una pròrroga de la concessió en què s’augmentava l’import a 16.970.041,24 €/any, i s’allargava el termini 10 anys més des de la data de finalització de la concessió inicial, es va modificar la revisió de preus i es va fer una nova inversió per import de 14.163.792,28 € per mantenir l’equilibri econòmic de l’empresa. 

La modificació s’havia de sotmetre a un dictamen de la Generalitat, el qual va considerar que la proposta no s’adeia a les exigències de la legislació i advertia que es realitzaven modificacions expressament prohibides per llei sense prou justificació. El dictamen també feia referència al fet que els acords adoptats, amb un clar benefici per a l’empresa, comportaven un monopoli tàcit dels serveis de neteja de la ciutat almenys durant dues dècades.

Davant d’una possible activitat fraudulenta, la CUP vam posar en mans de la fiscalia aquest contracte. Aquesta denúncia es va acabar arxivant sota l’argument de la fiscalia que “no n’hi ha prou que sigui contrària a dret”, la qual cosa feia evident que almenys havia estat irregular des del punt de vista de la gestió pública.

Quan la CUP entra a l’ajuntament el 2015, no parem d’exigir la necessitat de celebrar una auditoria de compliment del servei. Quan el 2019 finalment es duu a terme, no es dona a conèixer fins després de passar per ple una modificació del contracte que s’adaptava als incompliments detectats. En aquell moment ens vam assabentar que, com que la primera auditoria “no havia proporcionat els resultats esperats”, n'havien encomanada una segona. Aquesta, però, no van tindre la gentilesa de fer-nos-la arribar, fet que vam denunciar a la Comissió de Garantia d'Accés a la Informació Pública. Les primeres sancions que va rebre FCC van ser fetes des de la part baixa de la forquilla ques es preveu, atès que era la primera vegada que es detectaven.

Quan arriba el nou govern, la CUP, entre els acords programàtics que fixem per investir Ricomà com a alcalde, incloem la celebració d’un estudi d’internalització del servei de neteja. Aquest estudi mai s’arriba a fer a causa d’un seguit de contenciosos administratius al voltant de la seva licitació i adjudicació del tot sospitosos. És davant d’aquest escenari, amb una manca total i absoluta de previsió per tal de poder fer factible la internalització del servei, un ajuntament greument endeutat i un contracte amb FCC a punt de finalitzar, que s’opta per traçar un camí cap a una licitació que permeti plantejar la prestació directa del servei a mitjà-llarg termini. 

Ha estat un final de mandat marcat per dues temptatives fallides de licitar el nou contracte, amb bastons a les rodes per evitar-ne una fiscalització correcta, sancions a FCC per un valor de 250.000 € i un PSC manifestant de manera pública i notòria la seva connivència amb l’adjudicatària. Malauradament, podem dir que Tarragona continuarà segrestada per FCC.